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Père AUGUSTIN
30 juillet 2025

Saint Lazare du Mont Galésion par p. Dr. Augustin Sokolovski

Святой Лазарь был одним из весьма немногих великих отцов-основателей монашеской жизни. Но в отличие от Антония Великого, Илариона Газского, Бенедикта Нурсийского, и, позднее, Афанасия Афонского и Сергия Радонежского, он гораздо менее известен. Причиной тому, скорое исчезновение его монастырей вскоре после его смерти. Лазарь умер за полгода до разделения Церквей 1054 года. Не было ли между неисполненным завещанием святого и судьбами христианства некоей пророческой взаимосвязи в поистине библейском символизме.

Saint Lazare fut l'un des rares grands pères fondateurs de la vie monastique. Mais contrairement à Antoine le Grand, Hilarion de Gaza, Benoît de Nursie, et plus tard Athanase de l'Athos et Serge de Radonège, il est beaucoup moins connu. La raison en est la disparition rapide de ses monastères peu après sa mort. Lazare mourut sept mois avant la division des Églises en 1054. N'y avait-il pas un lien prophétique entre le testament trahi du saint et celui du christianisme, dans un symbolisme véritablement biblique ?

Der heilige Lazarus war einer der wenigen großen Gründerväter des Klosterlebens. Doch im Gegensatz zu Antonius dem Großen, Hilarion von Gaza, Benedikt von Nursia und später Athanasius von Athos und Sergius von Radonesch ist er weit weniger bekannt. Der Grund dafür ist das rasche Verschwinden seiner Klöster kurz nach seinem Tod. Lazarus starb sieben Monate vor der Kirchenspaltung im Jahr 1054. Gab es nicht eine prophetische Verbindung zwischen dem verratenen Vermächtnis des Heiligen und dem Schicksal des Christentums in einer wahrhaft biblischen Symbolik?

Saint Lazarus was one of the very few great founding fathers of monastic life. But unlike Anthony the Great, Hilarion of Gaza, Benedict of Nursia, and later Athanasius of Athos and Sergius of Radonezh, he is much less well known. The reason for this is the rapid disappearance of his monasteries shortly after his death. Lazarus died seven months before the division of the Churches in 1054. Was there not some prophetic connection between the saint's broken will and the fate of Christianity in a truly biblical symbolism?

Saint Lazare du Mont Galésion

Le 30 juillet, l'Église célèbre la mémoire de Saint Lazare du Mont Galésion. Ce nom n'a aucun lien avec la Galice, en Espagne, ni avec aucun autre lieu portant un nom similaire. Le Mont Galésion se trouvait en Asie Mineure. Lazare fut un grand ascète et un maître spirituel. Sa biographie détaillée a récemment été publiée dans une édition critique.

Il reçut une excellente éducation, très pieuse. Il commença sa vie monastique près de l'actuelle Antalya. Son rêve de jeunesse était de se retrouver à Jérusalem. Au fil du temps, il visita la Terre Sainte et devint moine à la Laure de Saint-Sava. Là, il fut ordonné prêtre par le patriarche de Jérusalem.

En 1009, lorsque le calife fatimide Al-Hakim bi-Amr Allah détruisit l'église du Saint-Sépulcre et d'autres lieux saints, Lazare dû retourner en Asie Mineure et s'installa sur la rive droite du fleuve Caÿstre, au nord d'Éphèse. Il a passé sa vie en ascèse sur le mont Galésion, qui culmine à 764 mètres.

Lazare fut un grand maître de l'ascèse et le fondateur de communautés monastiques, à l'instar de Benoît de Nursie, d'Athanase de l'Athos ou bien de ses contemporains Antoine et Théodose des Grottes de Kiev.

La vie de saint Lazare est détaillée et très instructive. Il était stylite, c'est-à-dire qu'il vivait jour et nuit sur une colonne, à l'instar des premiers ascètes syriens. Son saint préféré de l'Antiquité chrétienne était Siméon le Stylite. Lazare vécut sur différentes colonnes à trois reprises, à différents endroits sur la même montagne, donnant à chaque fois naissance à un nouveau monastère grâce aux disciples qui venaient à lui. Ainsi, trois monastères principaux furent créés, puis un quatrième, comme auxiliaire, mais le plus nombreux, et un cinquième, féminin. Le bienfaiteur des monastères du saint était l'empereur Constantin Monomaque (1042-1055), celui-là même dont le nom donne naissance à l'histoire du bonnet de Monomaque, l'un des symboles de la future autocratie russe.

Il est remarquable que, dans sa jeunesse, Lazare ait commencé ses premières expériences ascétiques dans une petite communauté non loin de la chapelle historique de Sainte Marine. L'Église célèbre sa mémoire le 17 juin (30 juin), soit, par un hasard absolu, le jour de la mémoire de Lazare. Pour paraphraser le grand théologien du XVIIe siècle, l'évêque Cornelius Jansenius (1585-1638), qui appelait saint Augustin « la matrice de toutes les conclusions », nous pouvons dire que Dieu est la source de toutes les coïncidences de nos vies.

Lazare était non seulement un ascète extraordinaire et un maître spirituel très expérimenté, mais aussi un homme très courageux. Un jour, comme le raconte la vie, dans le froid hivernal et le brouillard le plus total, il entreprit l'ascension d'une montagne voisine. Soudain, face à face, il rencontra un ours. Lazare chanta des psaumes, et l'animal, étonné d'être interpellé par la voix de Dieu, s'en alla en paix chez lui.

« Ce que j’aime doit aussi mourir », - chantait notre contemporain Till Lindemann dans son album de 2019, six mois avant le déclenchement de l'épidémie de Covid. Lorsque saint Lazare, à la fin de l'automne, le 7 novembre 1053, quittait ce monde, entouré de ses disciples, il signa un testament spirituel qu'il avait préparé à l'avance. Tout laissait présager que la sainte montagne monastique qu'il avait fondée prospérerait. Mais peu après son départ, il ne resta plus rien de ses monastères. La raison en était probablement l'esprit de rivalité entre les frères.

Sept mois après la mort de Lazare, le 16 (29) juillet 1054, c'est-à-dire littéralement à la veille du jour où, dans le futur, sera célébrée la mémoire du transfert des reliques de Lazare, les plus hauts représentants des chefs des Églises de Rome et de Constantinople se maudirent mutuellement dans la cathédrale Sainte-Sophie. L’excommunication fut signée avec le sang eucharistique prélevé dans le calice et déposé sur l'autel ensuite. « Ce que j'aime doit mourir. » Il s'avéra que ce qui se produisit dans les monastères de saint Lazare après sa mort reflétait prophétiquement, en miniature, ce qui allait arriver à toute l'Église.

ЛАЗАРЬ ГАЛИСИЙСКИЙ

30 июля Церковь празднует память святого Лазаря Галисийского. Это название не имеет никакого отношения к Галисии в Испании или какому-либо другому месту с похожим названием. Гора Галисийская находилась в Малой Азии. Лазарь был великим подвижником и тайнозрителем. Его подробная биография недавно была опубликована в критическом издании.

Он получил прекрасное и очень благочестивое образование. Начал монашескую жизнь недалеко от современной Антальи. Его юношеской мечтой было поселиться в Иерусалиме. Со временем он действительно посетил Святую Землю и даже стал монахом в Лавре Святого Саввы. Там он был рукоположен в священники Иерусалимским Патриархом.

В 1009 году, когда фатимидский халиф Аль-Хаким Биамриллах разрушил Храм Гроба Господня и другие святые места, Лазарь был вынужден вернуться в Малую Азию и поселиться на правом берегу реки Каистр, к северу от Эфеса. Он провел свою жизнь в подвиге на горе Галисион, высота которой достигает 764 метра.

Лазарь был великим учителем аскезы и основателем монашеских общин, таким как Венедикт Нурсийский, Афанасий Афонский или его современники Антоний и Феодосий Киево-Печерские.

Житие святого Лазаря подробно и весьма поучительно. Он был столпником, то есть проводил дни и ночи на своего рода башне, подобно ранним сирийским подвижникам. Его любимым древним святым был Симеон Столпник. Лазарь трижды подвизался на различных столпах, в разных местах одной и той же горы, каждый раз создавая новый монастырь благодаря приходившим к нему ученикам. Так были основаны три основных монастыря, затем четвертый, вспомогательный, но самый многочисленный, и, наконец, пятый, женский. Благотворителем монастырей святого был император Константин Мономах (1042–1055), тот самый, к имени которого восходит история Шапки Мономаха — одного из символов будущего русского самодержавия.

Примечательно, что в юности Лазарь приобрел свой первый аскетический опыт в небольшой общине недалеко от исторической часовни Святой Марины. Церковь празднует его память 17 июня (30 июня), что, по совершенной случайности, совпадению, совпадает с днём памяти Лазаря. Парафразируя великого богослова семнадцатого века епископа Корнелия Янсения (1585–1638), называвшего святого Августина "матрицей всех заключений", скажем, что Бог - источник всех совпадений нашей жизни.

Лазарь был не только выдающимся подвижником и многоопытным духовным учителем, но и очень мужественным человеком. Однажды, как гласит житие, в зимний холод и густейший туман он начал подниматься на ближайшую гору. Внезапно, буквально лицом к лицу, он столкнулся с медведем. Лазарь пел псалмы, и животное, удивлённое, что с ним говорят голосом Бога, отправилось к себе домой в мире.

«То, что я люблю, должно умереть», — пел наш современник Тилль Линдеманн в своём альбоме 2019 года, за полгода до начала эпидемии ковида. Когда святой Лазарь покидал этот мир поздней осенью, 7 ноября 1053 года, в окружении учеников, он подписал заранее составленное духовное завещание. Всё указывало на то, что основанную им святую монашескую гору ждет процветание. Однако вскоре после его ухода от его монастырей ничего не осталось. Причиной этого, вероятно, был дух соперничества между братией.

Через полгода после смерти Лазаря 16 (29) июля 1054 года, то есть буквально накануне дня, в который в будущем будет праздноваться память перенесения мощей Лазаря, высшие представители глав Римской и Константинопольской Церквей прокляли друг друга в соборе Святой Софии. Отлучение было подписано Евхаристической Кровью, взятой из Чаши, а затем возложено на Престол Храма. «То, что я люблю, должно умереть». Оказалось, что произошедшее с монастырями святого Лазаря после его смерти пророчески отражало в миниатюре то, что вскоре должно было произойти со всей Церковью.

LAZARUS VON GALESIUS

Am 30. Juli feiert die Kirche das Gedenken an den Heiligen Lazarus von Galesius. Dieser Name hat keine Verbindung zu Galizien in Spanien oder einem anderen Ort mit ähnlichem Namen. Das Gebirge Galizien lag in Kleinasien. Lazarus war ein großer Asket und Mystiker. Seine ausführliche Biografie ist kürzlich in einer kritischen Ausgabe erschienen.

Er genoss eine hervorragende und sehr fromme Erziehung. Sein Klosterleben begann er in der Nähe des heutigen Antalya. Sein Jugendtraum war es, sich in Jerusalem niederzulassen. Im Laufe der Zeit besuchte er tatsächlich das Heilige Land und wurde sogar Mönch im Kloster des Heiligen Sava. Dort wurde er vom Patriarchen von Jerusalem zum Priester geweiht.

Als der fatimidische Kalif Al-Hakim bi-Amr Allah im Jahr 1009 die Grabeskirche und andere heilige Stätten zerstörte, war Lazarus gezwungen, nach Kleinasien zurückzukehren und sich am rechten Ufer des Flusses Klein Mäander nördlich von Ephesus niederzulassen. Er verbrachte sein Leben in Askese auf dem 764 Meter hohen Berg Galesius.

Lazarus war ein großer Lehrer der Askese und Gründer von Klostergemeinschaften wie Benedikt von Nursia, Athanasius von Athos oder seine Zeitgenossen Antonius und Theodosius von Kiew-Petschersk.

Das Leben des Heiligen Lazarus ist detailliert und sehr lehrreich. Er war ein Säulenheiliger, das heißt, er verbrachte Tage und Nächte auf einer Säule, wie die frühen syrischen Asketen. Sein Lieblingsheiliger der christlichen Antike war Simeon der Stylit. Lazarus lebte dreimal auf verschiedenen Säulen, an verschiedenen Orten auf demselben Berg, und gründete jedes Mal dank der Jünger, die zu ihm kamen, ein neues Kloster. So entstanden drei Hauptklöster, dann ein viertes, ein Hilfskloster, das jedoch das zahlreichste war, und schließlich ein fünftes, ein Frauenkloster. Der Wohltäter der Klöster des Heiligen war Kaiser Konstantin Monomach (1042–1055), derjenige, dessen Name die Geschichte von Monomachs Mütze begründet, einem der Symbole der zukünftigen russischen Autokratie.

Bemerkenswert ist, dass Lazarus in seiner Jugend seine ersten asketischen Erfahrungen in einer kleinen Gemeinschaft in der Nähe der historischen Kapelle der Heiligen Marina machte. Die Kirche feiert sein Gedenken am 17. (30.) Juni, der zufällig mit dem Gedenktag des Lazarus zusammenfällt. Um den großen Theologen des 17. Jahrhunderts, Bischof Cornelius Jansenius (1585–1638), zu paraphrasieren, der den Heiligen Augustinus als „Matrix aller Schlussfolgerungen“ bezeichnete, können wir sagen, dass Gott die Quelle aller Zufälle in unserem Leben ist.

Lazarus war nicht nur ein herausragender Asket und erfahrener spiritueller Lehrer, sondern auch ein sehr mutiger Mann. Einmal, so erzählt es die Vita des Heiligen, begann er in der Winterkälte und im dichten Nebel den nächsten Berg zu besteigen. Plötzlich begegnete er einem Bären. Lazarus sang Psalmen und das Tier, erstaunt darüber, dass die Stimme Gottes zu ihm sprach, ging in Frieden nach Hause.

„Was ich liebe, muss sterben“, sang unser Zeitgenosse Till Lindemann in seinem Album von 2019, sechs Monate vor Ausbruch der Covid-19-Epidemie. Als der heilige Lazarus im Spätherbst, am 7. November 1053, im Kreise seiner Jünger diese Welt verließ, unterzeichnete er ein zuvor vorbereitetes geistliches Testament. Alles deutete darauf hin, dass der heilige Klosterberg, den er gegründet hatte, gedeihen würde. Doch bald nach seinem Weggang blieb von seinen Klöstern nichts übrig. Der Grund dafür war wahrscheinlich der Geist der Rivalität zwischen den Brüdern.

Sieben Monate nach Lazarus' Tod, am 16. (29.) Juli 1054, also buchstäblich am Vorabend des Tages, an dem künftig das Gedenken an die Überführung der Reliquien des Lazarus gefeiert werden sollte, verfluchten sich die höchsten Vertreter der Oberhäupter der römischen und der Konstantinopeler Kirche in der Hagia Sophia gegenseitig. Die Exkommunikation wurde mit eucharistischem Blut aus dem Kelch unterzeichnet und dann auf den Altartisch gesetzt. „Was ich liebe, muss sterben.“ Es stellte sich heraus, dass das, was mit den Klöstern des Heiligen Lazarus nach seinem Tod geschah, im Kleinen prophetisch widerspiegelte, was mit der gesamten Kirche geschehen sollte.

LAZAROS OF MOUNT GALESIOS

On July 30, the Church celebrates the memory of Saint Lazarus of Mount Galesios. This name has no connection to Galicia in Spain or any other place with a similar name. The Galesios Mountain was in Asia Minor. Lazarus was a great ascetic and mystic. His detailed biography was recently published in a critical edition.

He received an excellent and very pious education. He began his monastic life near present-day Antalya. His childhood dream was to settle in Jerusalem. Over time, he did indeed visit the Holy Land and even became a monk at the Monastery of Saint Sava. There he was ordained a priest by the Patriarch of Jerusalem.

When the Fatimid Caliph Al-Hakim bi-Amr Allah destroyed the Church of the Holy Sepulchre and other holy sites in 1009, Lazarus was forced to return to Asia Minor and settle on the right bank of the Little Meander River, north of Ephesus. He spent his life in asceticism on the 764-meter-high Mount Galesios.

Lazarus was a great teacher of asceticism and founder of monastic communities such as Benedict of Nursia, Athanasius of Athos, and his contemporaries Anthony and Theodosius of Kiev-Pechersk.

The life of Saint Lazarus is detailed and highly instructive. He was a pillar stylite, meaning he spent days and nights on a pillar, like the early Syrian ascetics. His favorite saint of ancient Christianity was Simeon the Stylite. Lazarus lived three times on different pillars, in different places on the same mountain, each time founding a new monastery thanks to the disciples who came to him. Thus, three main monasteries were established, then a fourth, an auxiliary monastery, which was, however, the most numerous, and finally a fifth, a women's convict. The benefactor of the saint's monasteries was Emperor Constantine Monomakh (1042–1055), the one whose name gives rise to the story of Monomakh's Cap, one of the symbols of the future Russian autocracy.

It is noteworthy that Lazarus had his first ascetic experiences in his youth in a small community near the historic Chapel of Saint Marina. The Church celebrates his memory on June 17 (30), which coincidentally coincides with the feast day of Lazarus. To paraphrase the great 17th-century theologian, Bishop Cornelius Jansenius (1585–1638), who called Saint Augustine the "matrix of all conclusions," we can say that God is the source of all coincidences in our lives.

Lazarus was not only an outstanding ascetic and experienced spiritual teacher, but also a very courageous man. Once, according to the saint's biography, he began to climb the nearest mountain in the winter cold and thick fog. Suddenly, he encountered a bear. Lazarus sang psalms, and the animal, amazed that the voice of God spoke to him, went home in peace.

"What I love must die," sang our contemporary Till Lindemann in his 2019 album, six months before the outbreak of the COVID-19 epidemic. When Saint Lazarus left this world in late autumn, on November 7, 1053, surrounded by his disciples, he signed a previously prepared spiritual testament. Everything indicated that the holy monastic mountain he had founded would flourish. But soon after his departure, nothing remained of his monasteries. The reason for this was likely the spirit of rivalry between the brethren.

Seven months after Lazarus's death, on July 16 (29), 1054, literally on the eve of the day on which the commemoration of the transfer of Lazarus's relics would henceforth be celebrated, the highest representatives of the heads of the Roman and Constantinople churches cursed each other in the Hagia Sophia. The excommunication was signed with Eucharistic blood from the chalice and then placed on the altar table. "What I love must die." It turned out that what happened to the monasteries of Saint Lazarus after his death prophetically reflected, on a small scale, what would happen to the entire Church.

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