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Père AUGUSTIN
24 juillet 2025

SAINTE OLGA par p. Dr. Augustin Sokolovski

L'Église orthodoxe qualifie les saints et grands missionnaires d'« égaux aux apôtres ». Du fait de la minorité de son fils, sainte Olga dirigea la Russie pendant quinze ans, de 945 à 960, une période très longue pour l'époque. En 955, Olga fut baptisée à Constantinople. L'histoire aurait été différente si elle avait baptisé son fils Sviatoslav alors qu'il était encore enfant. Elle ne l'a pas fait, et il est resté païen à jamais. Olga n'a ni prêché ni baptisé ; elle n'était pas du tout missionnaire. Pourquoi est-elle l'égale des apôtres ?

The Orthodox Church calls the holy great missionaries "equal to the apostles." Due to the minority of her son, Saint Olga was the ruler of Russia for fifteen years, from 945 to 960, a very long period for those times. In 955, Olga was baptized in Constantinople. The history would have been different if she had baptized her son Svyatoslav when he was still a child. She did not, and he remained a pagan forever. Olga did not preach or baptize; she was not a missionary at all. Why is she equal to the Apostles?

Православная Церковь называет святых великих миссионеров "равными апостолам". По причине малолетства своего сына Святая Ольга была правительницей Руси в течение целых пятнадцати лет, с 945 по 960 год, огромный по тем временам срок. В 955 году Ольга крестилась в Константинополе. История была бы иной, если она крестила своего сына Святослава, когда он еще был ребенком. Она этого не сделала, и он навсегда остался язычником. Ольга не проповедовала и не крестила, она не была миссионером вовсе. Почему же она равна Апостолам?

Die orthodoxe Kirche bezeichnet Heilige und große Missionare als „den Aposteln gleichgestellt“. Aufgrund der Minderjährigkeit ihres Sohnes regierte die heilige Olga Russland fünfzehn Jahre lang, von 945 bis 960, eine für die damalige Zeit sehr lange Zeitspanne. 955 wurde Olga in Konstantinopel getauft. Die Geschichte wäre anders verlaufen, wenn sie ihren Sohn Swjatoslaw schon als Kind getauft hätte. Sie tat es nicht, und Swjatoslaw blieb für immer ein Heide. Olga predigte weder noch taufte sie; sie war überhaupt keine Missionarin. Warum ist sie den Aposteln gleichgestellt?

Sainte Olga de Kiev

1 Dans l'hagiologie orthodoxe, il est d'usage de diviser les saints en chœurs. C'est une analogie avec le monde angélique. Les anges louent Dieu. La véritable gloire de Dieu repose dans les saints. Il existe une hiérarchie parmi les anges, mais il n'y en a pas parmi les saints. Ce n’est pas un hasard si saint Augustin a qualifié la Cité de Dieu de République.

2 Le principe de la division des saints en chœurs est particulièrement appliqué dans la liturgie et la piété populaire. Par exemple, on dit « Saint Hiérarque Nicolas » plutôt que simplement « Saint Nicolas ». Cela souligne que Nicolas était évêque. Il en va de même pour les saints appelés « égaux aux apôtres ».

3 Le premier de ces saints égaux aux apôtres fut l'empereur Constantin. À l'époque ce fut l'ironie du peuple de Constantinople. Le souverain a légué pour s'enterrer près des tombes symboliques des Douze Apôtres, dans la Basilique de ce nom, qu'il avait lui-même récemment construite dans la capitale. « Voici Constantin parmi les apôtres », disait-on alors. Avec le temps, l'ironie s’est estompée et la sainteté prit le dessus. Il en va de même pour la canonisation de la plupart des saints de ces derniers temps. La biographie, composante émotionnelle terrestre et privée, doit précéder et « disparaître » avant la révélation de la sainteté.

4 Après Constantin, les saints qui avaient accompli avec succès leur mission d'évangélisation furent appelés « égaux aux Apôtres ». Dans le christianisme latin ce terme n'existait pas. On disait simplement « apôtres ». Olga ayant vécu avant la séparation officielle des Églises en 1054, elle est vénérée aussi bien par les orthodoxes que par les catholiques. Olga est à la fois une « sainte égale aux apôtres » et l’apôtre de la Russie.

5 La foi en la communion des saints est proclamée dans le Symbole des Apôtres. Sur terre, cette communion surprend souvent de manière inattendue. Saint Antoine des Grottes de Kiev, fondateur du monachisme russe, est décédé le 23 juillet 1073 ; sainte Olga est morte cent quatre ans plus tôt, le 24 juillet 969. Les 23 et 24 juillet se succèdent littéralement. Étonnant, non ? Considérons aussi qu'il s'agit de dates selon le calendrier julien. Pour calculer les dates historiques, il faut soustraire treize jours.

6 Le prénom « Olga » signifie « sainte ». Un tel nom aurait été plus que suffisant pour une princesse orthodoxe. Mais lors de son baptême, Olga reçut le nom d’« Hélène ». Et ce n'était pas un hasard. C'était un « nom de projet ». De toute évidence, les « Grecs », comme on appelait les Byzantins en Russie à cette époque, n'avaient pas choisi ce nom fortuitement.

7 Sainte Hélène était la mère de l'empereur Constantin. Son influence sur l'empereur fut bénéfique. Tous deux sont canonisés par l'Église orthodoxe comme « égales aux apôtres ». Si Hélène « apparut » en Russie, Constantin aurait dû l'être aussi.

8 Contrairement aux évêques latins, les Byzantins ne s'intéressèrent pas toujours à l'évangélisation des peuples barbares voisins. Mais les dirigeants de la Rus' étaient des Varègues, donc apparentés aux Normands. S'ils devenaient orthodoxes, les Byzantins espéraient apparemment, ils les aideraient à résister aux incursions venues du nord.

9 Le fils d'Olga, Sviatoslav, aurait dû être un tel Constantin. Mais il ne le devint pas. Il choisit le paganisme. Cette décision fut persistante et délibérée, une décision rare, même pour les souverains barbares de l'époque, qui souvent se convertissaient au christianisme pour des raisons de profit et de diplomatie.

10 Nous ne savons pas exactement quelles étaient les croyances de Sviatoslav, mais il ressemble davantage à un autre empereur romain – non pas Constantin, mais Julien l'Apostat, qui aimait sincèrement le paganisme et, malgré toute sa famille, voulait renverser le christianisme et rétablir le paganisme comme religion d'État. Julien était le neveu de Constantin. Il connaissait très bien le christianisme, l'imitant ou le parodiant souvent. Tout comme l'hymne des chérubins de l'office orthodoxe chante le Christ et les pouvoirs angéliques, Julien fut proclamé empereur à Paris en 360 et solennellement élevé sur un bouclier par l'armée. Sviatoslav cloua son bouclier aux murs de Constantinople, qu'il voulut conquérir, mais sans succès.

11 Le mérite d'Olga réside dans le fait de ne pas avoir forcé le baptême de son fils. Veuve et souveraine, elle n'a pas exploité sa minorité. Elle n'a pas construit beaucoup d'églises. Elle n'a pas cherché à être en avance sur son temps. Si cela s'était produit, et qu'Olga avait accéléré l'évangélisation du pays, une réaction aurait inévitablement suivi. Dans ce cas, la Russie serait restée païenne et aurait sombré dans l'oubli historique, serait devenue juive, comme l'Empire khazar voisin, voire musulmane.

12 La légende des ambassadeurs religieux du prince Vladimir en est une confirmation directe, et c'était précisément la situation à l'époque. Pour paraphraser les paroles de la chanson « Mère » de Till Lindemann : de nombreux peuples furent baptisés « à la hâte et sans foi », mais aucune trace de christianisme ne subsista.

13 Le calendrier liturgique compte peu de saints égaux aux Apôtres. Les premiers, dans la conception orthodoxe, furent Marie-Madeleine et sainte Thècle, mentionnées respectivement dans l'Évangile et les Actes des Apôtres. L'un des derniers fut saint Nicolas Kasatkine, apôtre du Japon au début du XXe siècle. Contrairement à tous les autres saints « Égaux aux Apôtres » Olga n'a pas prêché ni baptisé. Elle a vécu une véritable conversion personnelle à la foi en Christ et s'est elle-même fait baptiser par conviction consciente.

14 Peut-être a-t-elle élevé son petit-fils, le futur prince Vladimir, dans la foi, lui racontant des histoires de héros bibliques et de bêtes célestes. Mais on ignore si ce fut réellement le cas. C'était tout, et pourtant c'était suffisant. « La foi de l'Église s'exprime en quelques mots », écrivait saint Augustin. La sainteté de Dieu est infinie, les anges la proclament ; la sainteté de l'homme est petite, précise, concrète, fragile et délicate.

15 Olga fut baptisée à dans la capitale byzantine. Cet exemple personnel et le lieu de baptême qu'elle choisit contribuèrent grandement à ce que son petit-fils, le prince Vladimir, soit baptisé non pas à Rome, Aix-la-Chapelle, Paris ou Ratisbonne, mais à Constantinople. Ainsi, la Russie devint orthodoxe. Elle a été rendue égale aux apôtres simplement parce qu’elle-même a été baptisée.

16 Olga est l'apôtre de la Russie parce qu'elle n'a pas voulu l'être. Cela nous de l'espoir à nous aussi Si nous commençons par nous-mêmes et restons fermes dans notre foi, en nous permettant de servir d'exemple aux autres, alors nous aussi nous comparaîtrons devant Dieu et Jésus dans le Royaume des Cieux comme de véritables apôtres.

СВЯТАЯ ОЛЬГА

1 В православной агиологии принято делить святых на лики, то есть, дословно с церковнославянского хоры. Это аналогия с ангельским миром. Ангелы славят Бога. Истинная слава Божия почивает во святых. Среди ангелов существует иерархия, среди святых ее нет. Не случайно святой Августин называл Град Божий Республикой.

2 Принцип деления святых на лики особенно актуален в богослужении и народном благочестии. Например, вместо просто «святой Николай» говорится: «Николай святитель». Это подчёркивает, что Николай был епископом. То же самое относится и к святым, которых называют «равноапостольными».

3 Первым святым, получившим имя «равноапостольного», был император Константин Великий. Для жителей Константинополя того времени это было иронией. Правитель завещал похоронить себя рядом с символическими гробницами Двенадцати Апостолов, в базилике того же имени, которую сам он недавно построил в столице. «Ныне и Константин в числе апостолов», – говорили тогда. Со временем ирония исчезла, а святость взяла верх. То же самое относится и к канонизации большинства святых в новейшее время. Биография, земная и личная эмоциональная составляющая, должна предшествовать и «исчезнуть», чтобы настало откровение святости.

4 После Константина святые, особенно потрудившиеся в миссионерстве евангелизации, стали называться «равноапостольными». В латинском христианстве этого термина не существовало. Там говорили просто «апостолы». Поскольку Ольга жила до официального разделения Церквей в 1054 году, её почитают как православные, так и католики. Ольга — одновременно Равноапостольная Святая и Апостол Руси.

5 Вера в общение святых провозглашается в Апостольском Символе веры. На земле это общение часто преподносит удивительные плоды. Святой Антоний Печерский, основатель русского монашества, отошел ко Господу 23 июля 1073 года; святая Ольга скончалась на 104 года раньше, 24 июля 969 года. 23 и 24 июля буквально следуют друг за другом. Удивительно, не правда ли? Напомним, что это даты по юлианскому календарю. Для расчёта исторических дат отнимем тринадцать дней.

6 Имя «Ольга» означает «святая». Такое имя было бы более чем уместно для православной принцессы. Но при крещении Ольге дано было имя «Елена». И это не случайно. Это было «имя проект». Очевидно, «греки», как в то время называли византийцев на Руси, выбрали это имя намеренно.

7 Святая Елена была матерью императора Константина. Её влияние на императора было благотворным. Оба канонизированы Православной Церковью как равноапостольные. Если Елена «появилась» на Руси, то и Константин должен был явиться.

8 В отличие от латинских епископов, византийцы не всегда были заинтересованы в евангелизации соседних варварских народов. Но правители Руси были варягами и, следовательно, находились в родстве с норманнами. Византийцы, по-видимому, надеялись, что, приняв православие, они помогут им отражать вторжения с севера.

9 Сын Ольги, Святослав, должен был стать таким Константином. Но он этого не сделал. Он выбрал язычество. Этот выбор был настойчивым и осознанным, редким даже для варварских правителей того времени, которые часто обращались в христианство ради выгоды и дипломатических соображений.

10 Мы точно не знаем, во что верил Святослав, но он скорее похож на другого римского императора — не Константина, а Юлиана Отступника, который искренне любил язычество и, несмотря на всю свою родню, хотел свергнуть христианство и восстановить его в качестве государственной религии. Юлиан был племянником Константина. Он прекрасно знал христианство, часто подражал ему или пародировал. Как воспевает Херувимская песнь православного богослужения про Христа и ангельские силы, так и Юлиан был провозглашён императором в Париже в 360 году и торжественно поднят войском на щит. Святослав же прибил свой щит к стенам Константинополя, который он пытался завоевать, но не смог.

11 Заслуга Ольги заключается в том, что она не крестила сына силой. Будучи вдовой и правительницей, она не воспользовалась его малолетством. Она не строила много церквей. Она не пыталась опередить своё время. Если бы это произошло, и, если бы Ольга ускорила время евангелизации страны, неизбежно последовала бы реакция. В таком случае Русь осталась бы языческой и канула бы в историческое небытие; стала бы иудейской, как соседняя Хазарская империя, или даже мусульманской.

12 Легенда о религиозных послах князя Владимира — прямое тому подтверждение, именно такие опции были в наличии. Перефразируя слова песни Тилля Линдеманна «Мать»: многие народы крестились «в спешке и без веры», но никаких следов христианства там не сохранилось.

13 В литургическом календаре лишь «равноапостольные святые» весьма немногочисленны. По православному представлению, первыми были Мария Магдалина и святая Фекла, упомянутые соответственно в Евангелии и Деяниях апостольских. Одним из последних был святой Николай Касаткин, апостол Японии в начале XX века. В отличие от всех других равноапостольных святых, Ольга никогда не проповедовала и не крестила. Она пережила истинное личное обращение в веру Христову и приняла крещение сознательно.

14 Возможно, она воспитывала в вере своего внука, будущего князя Владимира, рассказывая ему истории о библейских героях и небесных животных. Но было ли это так неизвестно. Это всё, но этого было достаточно. «Вера Церкви выражается в кратких словах», – писал святой Августин. Святость Божия безгранична, её возвещают ангелы; святость человека мала, точна, конкретна, хрупка и очень филигранна.

15 Ольга крестилась в византийской столице. Этот личный пример, выбранное ею место крещения, во многом способствовали тому, что её внук, князь Владимир, был крещён не в Риме, Аахене, Париже или Регенсбурге, а в Константинополе. Так Русь стала православной. Ольга уподобилась Апостолам в том, что приняла крещение. Именно её ожидание и терпение делают её уникальной.

16 Ольга – Апостол Руси, потому что таковой быть не захотела. Это даёт и нам повод надеяться. Если начнём с себя и будем твёрды в своей вере, позволяя ей служить примером для других, то и мы предстанем в Царствии Небесном перед Богом и Господом Иисусом как истинные апостолы благовестия.

HEILIGE OLGA

1 In der orthodoxen Hagiologie ist es üblich, die Heiligen in Chöre einzuteilen. Dies ist eine Analogie zur Engelwelt. Engel loben Gott. Die wahre Herrlichkeit Gottes ruht in den Heiligen. Unter den Engeln gibt es eine Hierarchie, unter den Heiligen jedoch nicht. Es ist kein Zufall, dass der heilige Augustinus den Staat Gottes eine Republik nannte.

2 Das Prinzip der Einteilung der Heiligen in Chöre wird insbesondere in der Liturgie und der Volksfrömmigkeit angewendet. So sagt man beispielsweise „Heiliger Hierarch Nikolaus“ und nicht einfach „Sankt Nikolaus“. Dies unterstreicht, dass Nikolaus Bischof war. Gleiches gilt für die Heiligen, die als «den Aposteln gleiche» bezeichnet werden.

3 Der erste dieser Heiligen, die Namen eines «Aposteln gleichen» trägt, war Kaiser Konstantin der Grosse. Dies war damals eine Ironie der Bevölkerung von Konstantinopel. Der Herrscher vermachte, in der Nähe der symbolischen Gräber der Zwölf Apostel begraben zu werden, in der Apostelbasilika, die er selbst kurz zuvor in der Hauptstadt erbaut hatte. „Nun ist auch Konstantin unter den Aposteln“, sagte man damals. Mit der Zeit verschwand die Ironie, und die Heiligkeit übernahm die Oberhand. Dasselbe gilt für die Heiligsprechung der meisten Heiligen in jüngerer Zeit. Die Biografie, eine irdische und private emotionale Komponente, muss der Offenbarung der Heiligkeit vorausgehen und „verschwinden“.

4 Nach Konstantin wurden die Heiligen, die ihre evangelische Mission erfolgreich erfüllt hatten, auch als „den Aposteln gleich“ bezeichnet. Im lateinischen Christentum existierte dieser Begriff nicht. Man sprach einfach von „Aposteln“. Da Olga vor der offiziellen Kirchentrennung im Jahr 1054 lebte, wird sie von Orthodoxen und von Katholiken verehrt. Olga ist sowohl eine „den Aposteln gleiche Heilige“ als auch eine Apostel Russlands.

5 Der Glaube an die Gemeinschaft der Heiligen wird im Apostolischen Glaubensbekenntnis verkündet. Auf Erden überrascht diese Gemeinschaft oft auf unerwartete Weise. Der heilige Antonius von Kiew, Begründer des russischen Mönchtums, starb am 23. Juli 1073, die heilige Olga, einhundertvier Jahre zuvor, 969, am 24. Juli. Der 23. und 24. Juli sind buchstäblich Tag für Tag. Ist das nicht erstaunlich? Bedenken wir also, dass es sich hierbei um Daten nach dem julianischen Kalender handelt. Um diese Daten in der Geschichte zu berechnen, müssen dreizehn Tage abgezogen werden.

6 Der Name „Olga“ bedeutet „Heilige“. Ein solcher Name wäre für eine orthodoxe Prinzessin mehr als ausreichend gewesen. Doch bei ihrer Taufe erhielt Olga den Namen „Helena“. Und das war kein Zufall. Es war ein „Projektname“. Offensichtlich hatten die „Griechen“, wie die Byzantiner damals in Russland genannt wurden, diesen Namen nicht zufällig gewählt.

7 Die heilige Helena war die Mutter Kaiser Konstantins. Ihr Einfluss auf den Kaiser war wohltuend. Beide werden von der orthodoxen Kirche als „den Aposteln gleiche“ heiliggesprochen, Wenn Elena in Russland „aufgetaucht“ ist, dann hätte auch Konstantin auftauchen müssen.

8 Anders als die lateinischen Bischöfe waren die Byzantiner nicht immer daran interessiert, die benachbarten Barbarenvölker zu missionieren. Doch die Herrscher der Rus waren Waräger und somit mit den Normannen verwandt. Sollten sie orthodox werden, hofften die Byzantiner offenbar, würden sie ihnen helfen, Einfälle aus dem Norden abzuwehren.

9 Olgas Sohn Swjatoslaw hätte ein solcher Konstantin sein sollen. Doch er tat es nicht. Er entschied sich für das Heidentum. Diese Entscheidung war beharrlich und bewusst, eine seltene, selbst für die barbarischen Herrscher der damaligen Zeit, die oft aus Profitgründen und diplomatischen Interessen zum Christentum konvertierten.

10 Wir wissen nicht genau, was Swjatoslaw glaubte, aber er ähnelt eher einem anderen römischen Kaiser – nicht Konstantin, sondern Julian dem Abtrünnigen, der das Heidentum aufrichtig liebte und trotz all seiner Verwandten das Christentum stürzen und als Staatsreligion wiederherstellen wollte. Julian war Konstantins Neffe. Er kannte das Christentum sehr gut und imitierte oder parodierte es oft. Wie die Cherubim-Hymne des orthodoxen Gottesdienstes von Christus und den Engelskräften singt, so wurde Julian 360 in Paris zum Kaiser ausgerufen und vom Heer feierlich auf einem Schild erhoben. Swjatoslaw nagelte seinen Schild an die Mauern Konstantinopels, das er zu erobern versuchte, es aber nicht vermochte.

11 Olgas Verdienst liegt darin, die Taufe ihres Sohnes nicht zu erzwingen. Als Witwe und Herrscherin nutzte sie seine Minderjährigkeit nicht aus. Sie hat nicht viele Kirchen gebaut. Sieversuchte nicht, ihrer Zeit voraus zu sein. Wäre dies geschehen und hätte Olga die Zeit für die Evangelisierung des Landes beschleunigt, wäre unweigerlich eine Reaktion erfolgt. In diesem Fall wäre Russland heidnisch geblieben und in historischer Vergessenheit versunken, wäre jüdisch geworden, wie das benachbarte Chasarenreich, oder sogar muslimisch.

12 Die Legende von Fürst Wladimirs religiösen Botschaftern ist eine direkte Bestätigung dafür, und genau das war die Situation. Um die Worte von Till Lindemanns Lied "Mutter" zu paraphrasieren: Viele Völker wurden „in Hast und ohne Glauben“ getauft, doch vom Christentum blieb keine Spur erhalten.

13 Der liturgische Kalender nennt nur wenige Heilige «apostelgleich». Die ersten waren nach orthodoxer Auffassung Maria Magdalena und die heilige Thekla, die im Evangelium beziehungsweise in der Apostelgeschichte erwähnt werden. Einer der letzten war der heilige Nikolaus Kasatkin, Apostel Japans im frühen 20. Jahrhundert. Im Gegensatz zu allen anderen apostelgleichen Heiligen predigte oder taufte Olga gar nicht. Sie erlebte eine wahre persönliche Bekehrung zum Glauben an Christus und ließ sich selbst aus persönlicher Überzeugung taufen.

14 Vielleicht erzog sie ihren Enkel, den späteren Fürsten Wladimir, im Glauben und erzählte ihm die Geschichten biblischer Helden und himmlischer Tiere. Aber es ist nicht bekannt, ob dies wirklich so war. Das war alles, und doch es genügte. „Der Glaube der Kirche drückt sich in kurzen Worten aus“, schrieb der heilige Augustinus. Die Heiligkeit Gottes ist grenzenlos, die Engel verkünden sie; die Heiligkeit des Menschen ist klein, präzise, konkret, filigran und zerbrechlich.

15 Olga wurde in Konstantinopel getauft. Dieses persönliche Beispiel, der von ihr gewählte Taufort trugen maßgeblich dazu bei, dass ihr Enkel, Fürst Wladimir, nicht in Rom, Aachen, Paris oder Regensburg, sondern in Konstantinopel getauft wurde. So wurde Russland orthodox. Sie wurde den Aposteln gleichgestellt, nur weil sie selbst getauft wurde. Durch ihr Warten und ihre Geduld ist sie einzigartig.

16 Olga ist der Apostel Russlands, weil sie es nicht sein wollte. Das gibt uns auch Hoffnung. Wenn wir bei uns selbst beginnen und fest im Glauben bleiben und dies anderen als Beispiel dienen lassen, dann werden wir auch, im Himmelreich, vor Gott und Jesus als wahre Apostel erscheinen.

SAINT OLGA

1 In Orthodox hagiology, it is customary to divide the saints into choirs. This is an analogy to the angelic world. Angels praise God. The true glory of God rests in the saints. There is a hierarchy among the angels, but not among the saints. It is no coincidence that Saint Augustine called the City of God a Republic.

2 The principle of dividing saints into choirs is particularly applied in liturgy and popular piety. For example, one says, "Holy Hierarch Nicholas" rather than simply "Saint Nicholas." This emphasizes that Nicholas was a bishop. The same applies to the saints referred to as "equal to the apostles."

3 The first of these saints to bear the name of an "equal to the apostles" was Emperor Constantine the Great. This was an irony among the people of Constantinople at the time. The ruler decreed that he be buried near the symbolic tombs of the Twelve Apostles, in the Basilica of the same name, which he himself had recently built in the capital. "Now Constantine is also among the apostles," people said at the time. Over time, the irony faded, and holiness took over. The same applies to the canonization of most saints in recent times. Biography, an earthly and private emotional component, must precede and "disappear" before the revelation of holiness.

4 After Constantine, saints who had successfully fulfilled their evangelical mission were also called "equal to the apostles." In Latin Christianity, this term did not exist. People simply spoke of "apostles." Since Olga lived before the official split of the Church in 1054, she is venerated by both Orthodox and Catholics. Olga is both a "saint equal to the apostles" and an apostle of Russia.

5 The belief in the communion of saints is proclaimed in the Apostles' Creed. On earth, this communion often surprises in unexpected ways. Saint Anthony of Kiev, founder of Russian monasticism, died on July 23, 1073, and Saint Olga, one hundred and four years earlier, in 969, on July 24. July 23rd and 24th are literally day after day. Isn't that amazing? Keep in mind, then, that these are dates according to the Julian calendar. To calculate these dates in history, thirteen days must be subtracted.

6 The name "Olga" means "saint." Such a name would have been more than sufficient for an Orthodox princess. But at her baptism, Olga was given the name "Helena." And that was no accident. It was a "project name." Obviously, the "Greeks," as the Byzantines were called in Russia at the time, had not chosen this name by chance.

7 Saint Helena was the mother of Emperor Constantine. Her influence on the emperor was beneficial. Both are canonized by the Orthodox Church as "equal to the apostles." If Helena "appeared" in Russia, then Constantine should have appeared as well.

8 Unlike the Latin bishops, the Byzantines were not always interested in evangelizing the neighboring barbarian peoples. But the rulers of Rus' were Varangians and thus related to the Normans. If they became Orthodox, the Byzantines apparently hoped, they would help them repel invasions from the north.

9 Olga's son Sviatoslav should have been such a Constantine. But he didn't. He chose paganism. This choice was persistent and deliberate, a rare one even for the barbarian rulers of the time, who often converted to Christianity for profit and diplomatic reasons.

10 We don't know exactly what Sviatoslav believed, but he is more like another Roman emperor—not Constantine, but Julian the Apostate, who genuinely loved paganism and, despite all his relatives, wanted to overthrow Christianity and restore it as the state religion. Julian was Constantine's nephew. He knew Christianity very well, often imitating it or parodying it. As the Cherubic Hymn of the Orthodox service sings about Christ and the angelic powers, so Julian was proclaimed emperor in Paris in 360 and solemnly raised on a shield by the army. Svyatoslav nailed his shield to the walls of Constantinople, which he wanted to conquer but could not.

11 Olga's merit lies in not forcing her son's baptism. As a widow and ruler, she did not exploit his minority. She did not build many churches. She did not try to be ahead of her time. Had this happened, and had Olga hastened the time for the country's evangelization, a reaction would inevitably have followed. In that case, Russia would have remained pagan and sunk into historical oblivion, become Jewish, like the neighboring Khazar Empire, or even Muslim.

12 The legend of Prince Vladimir's religious ambassadors is a direct confirmation of this, and this was precisely the situation. To paraphrase the words of Till Lindemann's song "Mother": Many peoples were baptized "in haste and without faith," yet no trace of Christianity survived.

13 The liturgical calendar lists only a few saints as "equal to the apostles." According to Orthodox belief, the first were Mary Magdalene and Saint Thecla, mentioned in the Gospel and the Acts of the Apostles, respectively. One of the last was Saint Nicholas Kasatkin, an apostle to Japan in the early 20th century. Unlike all other “equal to the apostles” saints, Olga never preached or baptized. She experienced a true personal conversion to the faith in Christ and was baptized out of personal conviction.

14 Perhaps she raised her grandson, the future Prince Vladimir, in the faith, telling him stories of biblical heroes and heavenly beasts. But it is not known whether this was truly so. That was all, and yet it was enough. "The faith of the Church is expressed in brief words," wrote Saint Augustine. The holiness of God is boundless, the angels proclaim it; the holiness of man is small, precise, concrete, and delicate.

15 Olga was baptized in Constantinople. This personal example, and the place of baptism she chose, contributed significantly to her grandson, Prince Vladimir, being baptized not in Rome, Aachen, Paris or Regensburg, but in Constantinople. Thus, Russia became Orthodox. She was equated with the apostles because she herself was baptized. Her waiting and patience make her unique.

16 Olga is the apostle of Russia because she did not want to be one. This also gives us hope. If we begin with ourselves and remain firm in our faith, allowing this to serve as an example to others, then we too will appear, in the Kingdom of Heaven, before God and Jesus as true apostles.

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